retuschering

När jag började fota retuscherade jag aldrig mina bilder, men på senate tiden har jag börjat göra det, särskillt sedan vi fick photoshop av skolan.
   Jag gör det inte bara för att det blir finare utan också för att det är ganska kul att se vad man kan göra med bilden efter att den är tagen.

Nu när jag själv retuscherar bilder förstår jag hur mycket man faktiskt kan ändra på en bild. Även fast jag är helt värdelös på photoshop och knappt fattar någonting kan jag ändra personer så att det inte ens syns som dem när man jämför med orginalet.
 
Tar man en dålig bild är det mycker bättre att trycka på raderingsknappen och ta en ny istället för att försöka ändra den totalt i något redigeringspogram senare. Jag tycker personligen att det är helt okej att ändra ljus och lägga till olika filtereffekter, för det kan verkligen bli jättefint, men att ändra ansiktsform och liknande känns bara hemskt. För så ser ju personen inte ut egentligen?

Ungefär såhär fixar jag mina bilder. Jag lägger till lite ljus och kontrast om jag tycker att det behövs, ibland kan jag göra ögonen en aning skarpare och sedan tar jag bort eventuella finnar eller mörka ringar under ögonen Osv.
 

                            Före:                                                                            Efter:
       
         
 
 
//Linnea

Kommentera här: